Fjordpremieren 2015

Så kom dagen endelig, hvor inderfjorden åbnede igen, og jeg var allerede lysvågen en halv time før vækkeuret var sat til at give hals. Slæden var allerede pakket aftenen før, så det handlede derfor mest om at hoppe i mine Simms hurtigst muligt og så ellers bare komme deruda’! Med sommerfugle i maven, som altid…

Første destination på dagen blev Lossepladsen (som jeg altid vælger på min fjordpremiere – det er nærmest en tradition for mig), og der var faktisk god plads. Overraskende meget god plads endda. Dog havde jeg på vejen derud konstateret, at langt de fleste satsede på den ydre del af åen (her stod folk nærmest skulder ved skulder), så det var nok i virkeligheden forklaringen på de forholdsvist fåtallige “Lossepladsfiskere”.

I mørket vadelistede jeg ud mod sejlrenden, og kastede i en vifte foran mig. Fiskene trækker ofte rundt i det lave vand, så det plejer at være en giftig strategi, men denne morgen udeblev det magiske træk i linen på vejen ud mod det dybe vand.

Da jeg kom fri af de store bakkers læ, mærkede jeg i stedet en strid 10 sekunders vind lige i ryggen, så jeg kom på arbejde. Overarbejde, hvis jeg skal være helt ærlig. Det gik pludseligt op for mig, hvor meget jeg egentlig hader vind omkring og over de 10 sekundmeter. Anyways var løsningen jo lige for; at kaste ind mod land og levere linen i bagkastet. Det er ok, men det er nu noget skønnere med en 5-7 sekundmeter ind over venstre skulder, hvis I spørger mig!

Odense fjord - solopgang

SOLOPGANG. Findes der noget bedre end at stå midt i dagens første lys med mulige havørreder inden for rækkevidde? Næppe.

Fiskene lod vente på sig, og der skete mildest talt “aller en ski’…” på Lossepladsen, selvom forholdene var ganske fine. Lav vandstand og gang i vandet – what’s not to like?

Efter 2 timers mere eller mindre stationært fiskeri, hvilket ikke er min yndlingsstrategi, besluttede jeg mig for at skifte plads. Ikke så meget som et enkelt lillebitte nap var det blevet til på pladsen – og der begyndte efterhånden at være mange medfiskere omkring mig. Medfiskere, der tilsyneladende heller ikke havde tur i fiskeriet.

Køfiskeri - Lossepladsen

KØFISKERI. Flue- og spinnefiskere side-om-side. Det er vist kun til premieren og den efterfølgende uge, at folk gider det her – men hyggeligt var det nu! I øvrigt så jeg ikke én eneste fisk blive landet, mens jeg fiskede på pladsen. Det er alligevel ret vildt at tænke på…

Jeg overvejede i et kort øjeblik at indstille kompasset på ‘Stenhovedet’, men endte alligevel med at køre over på den anden side af fjorden, hvor jeg ofte har oplevet et fornuftigt fiskeri. På min vej cruisede jeg forbi den ene ‘hyggelige’ lejr efter den anden, hvor folk tilsyneladende havde gang i både de små skarpe til halsen, festivalstole og det kraftige å-spinnegrej med hvide, verdensberømte blink for enden. Jo, der er i sandhed en ganske imponerende ‘tivoliagtig’ stemning, når fjorden og åen skal indvies på ny! :-)

Velankommet på den lille vende-parkeringsplads ved Seden strand, måtte jeg erfare, at den vendeplads skulle tages helt bogstavelig. Den kraftige vind havde nærmest presset samtlige fluefiskere til Seden, og de var nærmest overalt. Både en vis Hr. Eriksen og den altid glade Lars Henriksen var her, min homie Søren Slot fra nøglefiskerprojektet dukkede pludseligt op, og jeg mener også, at jeg kørte forbi SaltFly Fyns meget autentiske fiskecampingvogn på min vej, så alle var nærmest ude. Fedt!

Køfiskeri - Seden strand

SEDEN STRAND. Her sidder jeg og overvejer min strategi. Skal jeg begynde til venstre eller til højre? Bag mig er en bombardafisker ved at måle sin 60 centimeters fisk, taget på en GTI-udgave af Juletræet.

Søren Slot fortalte mig, at der var børsteorm i vandet, og at han havde haft et par pillerier på en børsteormsimitation i det tidlige morgenlys. Jeg tænkte, at det fiskede alle nok med, så jeg bandt en smadret old-school Pattegris på forfanget (det er min lykkeflue, så den er altid med i boxen – og den kommer kun på, når jeg har brug for lidt medvind).

Jeg lægger linen ud, lader fluen synke helt ned, og da jeg sætter gang i indtagningen, siger det bare slam! Jeg er helt uforberedt på det knaldhårde take, så jeg bøffer tilslaget big time! Kombinationen af uforberedthed/manglende koncentration og en ret så brutal vind på 10-12 sekundmeter er nok forklaringen på min fiasko, men hvor er det bare fedt at mærke liv, når vinden hyler i ørene (og i skydelinen) og bider i kinder og fingre!

Køfiskeri - vadefiskeri - østfjorden

SEDEN STRAND. Jeg valgte at gå til venstre, og har her taget plads. Medfiskere overalt og i baggrunden den karakteristiske Lindøkran – nogle på vej ind, nogle på vej ud. Sådan bølger det frem og tilbage, når fjorden har premiere.

På pladsen er det heldigvis muligt at praktisere et lidt mere aktivt fiskeri, så før jeg får set mig om, er jeg den der går forrest. Helt ude i kastet får jeg endelig kontakt. To-tre korte ryk, men ikke noget videre. Jeg stripper ind, langsomt og koncentreret, et langt stop, jeg stripper ind igen, et langt stop noch einmal… – og lige da jeg påbegynder indtagningen igen, slår fisken knaldhårdt til! En nydelig, gylden fjordørred vælter pludseligt rundt i overfladen med Pattegrisen hængende i kæften, og jeg tænker: fucking yes! Men den er vild, rigtig vild endda, og pissedårligt kroget, så efter ca. 1 minut vælger fisken og jeg i skøn forening en “long distance release”. Slukøret og semi-presset ruller jeg den resterende line ind og vader i land.

Sådan slutter min fjordpremiere. Jeg er egentligt godt tilfreds, selvom den store fangst udeblev. Jeg fandt fiskene, hvilket er meget vigtigt for mig (ellers har jeg jo taget de forkerte beslutninger), og jeg gjorde mig et par nye erfaringer: 1) Grumset vand holder altid på jagende fisk, og 2) Højt fiskepres er ikke nødvendigvist ensbetydende med, at der ingen fisk er at fange.

Derudover ved jeg nu også, hvor der er størst sandsynlighed for at finde fiskene på ‘Seden-pladsen’ – men den information holder jeg altså tæt med, i hvert fald lidt endnu.

Jeg ønsker alle, der læser med her på bloggen et super godt forårsfiskeri. De næste par måneder er årets topmåneder – behøver jeg sige mere? :-)

De bedste kystfluehilsner,

Kasper T.

2 thoughts on “Fjordpremieren 2015

1. Hej Kasper
    Jeg må give dig ret i at det ikke lige var de bedste forhold til premieren, men fiskene var der og endda meget tæt på land, i sær den du bummede – det var brand hamrende ærgeligt, med den hvirvel den lavede i overfladen var det helt sikkert en god fisk. Tak for en hyggelig snak :-) vi må se at få sat en tur op her i det tidlige forår

Tight lines
    Søren Slot

ps. tager i fjorden på lørdag ;-)

2. Hej Søren. Ja, vi stod jo ikke så langt fra hinanden, da jeg fik kontakten. For satan, hvor kom det take bare helt bag på mig. Men super svedigt at finde fiskene over så lavt vand, synes jeg. Den anden fisk, som jeg havde fat i, var jo efter jeg havde skiftet position – den var også god og brandærgerligt, at jeg ikke fik den ind. Sådan er det. Jeg ved ikke, om jeg kommer afsted til fjorden i weekenden, men du må i hvert fald have knæk og bræk. Jeg var lige forbi ‘Losseren’ i onsdags i et par timer efter arbejde – mærkede dog ikke en skid… :-)